Mediassa sanottua

Lue mitä HS, New York Times ja Washington Post, Harward Medical School, CNN, Wall Street Journal jne. kertovat tästä uutuudesta. Katso myös TV-pätkiä aiheesta.
Lue lisää >>

Facebook

Käyttäjäkokemuksia

S&A messuilla ja Työterveyspäivillä testaajien kävellessään kirjoittamia kommentteja:
"No mut täähän toimii!!!"
JA
"Tällainen täytyy saada!"
JA
"Mahtavaa ja tulee liikuntaa!"
JA
"Oho, onpa kivaa! Tosi hyvä."
100% arvioista oli myönteisiä!
Pitkäaikaisten käyttäjien mielipiteitä:
"En hikoile. Pystyn kirjoittamaan ja lukemaan ongelmitta. En ole hengästynyt puhelimessa. Mikä tärkeintä, olen energisempi töissä."

Terveyshyödyt

Miksi suositusten mukaisen 10000 askeleen käveleminen kannattaa?
* 90% pienempi sydänkohtauksen riski (American Heart Association)
* 30-70% pienempi syöpäriski (American Cancer Society)
* 50% pienempi tyypin 2 diabetesriski (American Diabetes Association)
* 70% pienempi halvausriski (American Heart Association)
* KELA:n tilastojen mukaan tuki- ja liikuntaelinten vaivat ovat suurin sairaspoissaolojen aiheuttaja

Kävely on terveellistä! Istuminen on epäterveellistä! Maalaisjärjellä ajatellen pitäisi olla helppo valita kummalla tavalla kannattaa työskennellä. Maalaisjärkeä tukevat myös tieteelliset tutkimukset ja artikkelit. Alla olevista oransseista otsikkolinkeistä voit perehtyä asiaan tarkemmin.
YLE otsikoi 4.10.2012: "Liika istuminen on yhtä vaarallista kuin tupakointi".
Se on rajusti sanottu, mutta se on ikävä kyllä myös totta. Harwardn yliopiston tutkijat totesivat, että liika istuminen johtaa joka vuosi noin 5.3 miljoonaan kuolemaan maailmanlaajuisesti. Tupakoinnin vastaava luku on 5 miljoonaa. Istumatyön terveyshaittoja on viime vuosina tutkittu runsaasti ja tulokset ovat hälyttäviä. Yleiskunto ja lihaksisto heikentyy, selkäsairaudet ja muut tukielinsairaudet lisääntyvät. Lisäksi sydän- ja verenkierto-ongelmat yleistyvät, samoin kuin 2-tyypin diabetes ja ylipaino.

USA, Minnesota, Mayo Clinic 2007, Dr. Levine

Mikäli tietokoneella istuen tehty työ tehdään kävellen, henkilö kuluttaa noin 100 kaloria tunnissa enemmän. Siten, jos ylipainoinen henkilö kävelee tietokoneella työskennellessään 2-3 tuntia päivässä ja muut muuttujat energiatasapainossa pysyvät vakiona, noin 20 kilon painonpudotus vuodessa on mahdollinen.

Suomen Diabetesliitto "Tutkimusuutisia" 31.8.2012"Liika istuminen on terveysriski
Päivästään suuren osan istuvat voivat australialaistutkimuksen mukaan kuolla muita nuorempina, vaikka harrastaisivat liikuntaa. Riskit seuraavat todennäköisesti aineenvaihdunnallisista sekä sydämen ja verisuonten toimintaan liittyvistä haitoista. Tulokset saatiin seuraamalla 220000 miestä ja naista kolmen vuoden ajan."

TerveSuomi.fi 24.6.2009 "Painonhallinnassa jokainen askel on tärkeä"
Olennaista painonhallinnassa ei ole liikunnan "harrastaminen", vaan askelten lisääminen arkeen. Lihaskudos kuluttaa levossakin enemmän energiaa kuin rasvakudos, joten liikkumisesta on hyötyä pitkään sen jälkeenkin! Liikunnan teho tai kesto ei ole olennaista, sillä jokainen askel kuluttaa energiaa ja kokonaisenergiankulutus ratkaisee.

Montreal:in yliopisto, 2010
Ihmiset syövät paremmin ja harrastavat kuntoliikuntaa enemmän kuin 1970 luvulla ja silti ylipainoisuus lisääntyy. Selittävä tekijä on istumatyö. Olisi parempi liikkua pienissä annoksissa päivän mittaan kuin yhdellä kertaharjoituksella. Kävely tauon aikana töissä ja portaiden käyttö on erittäin hyödyllistä.

USA, Harward Medical School

Kävely vähentää stressiä ja masennusoireita 30-47% nopeammin ja tehokkaammin kuin lääkitys.

eMed Expert

Liikunta luo lisää aivosoluja. Lisäksi solujen väliset yhteydet voimistuvat. Liikunnan ansiosta kehittyneet aivojen alueet liittyvät muistiin ja oppimiseen.

USA, The National Academy of Sciences
Aivokuvaus osoitti, että vuoden aikana hippokampus (joka säätelee muistin toimintaa) kasvoi 40 minuuttia päivässä kolme kertaa viikossa kävelleillä koehenkilöillä 2%,… mikä on merkittävä kasvu.

Olisiko nyt aika muuttaa suuntaa elämässä ja vaatia työyhteisön käyttöön Kävelypiste? Teet palveluksen myös työnantajalle, sillä työtehosi tutkitusti nousee. Nyt vain pyrstö ylös penkistä ja kohti parempaa työyhteisöä.